Review Hidden Orchestra @ Cactus Club

19 Feb

Hidden Orchestra – Dit Schotse kwartet uit Edinburgh, voorheen gekend als Joe Acheson Quartet, is op tournee op het Europese vasteland. Vooraleer ze verder trekken naar Duitsland, Oostenrijk, Tsjechië, Polen en Italië maken ze graag een tussenstop in Brugge. Cactus Club wist hen te strikken in het kader van hun geplande concertreeks ‘Breaking Waves’, waarbij zij op zoek gaan naar minder gekende, veelbelovende groepen.  Een verborgen schat ontdekken voor een spotprijs van vijf euro is dezer dagen heel zeldzaam geworden. Toch kwamen er slechts een honderdtal toeschouwers opdagen om zich te laten vervoeren door dit elektronisch jazz orkest.   Fine by me, een select publiek van ware liefhebbers staat vaak garant voor een intiem concert. En dat werd het ook …

Hidden Orchestra, samengesteld uit Joe Acheson (bass/samples), Poppy Ackroyd (keyboards/viool), Tim Lane (drums/trombone) en Jamie Graham (drums). Stuk voor stuk goede musici die merkbaar genieten van elke minuut van hun samenspel en perfect op elkaar ingespeeld zijn.  Vanaf de eerste noten doet dit viertal ons denken aan grootheden zoals The Cinematic Orchestra, Bonobo of 4hero. Op de voorgrond twee fantastische drummers die elkaar perfect aanvoelen en op de achtergrond de bassist en violiste/toetsenist die ook live samples nemen om meteen te ‘loopen’ en in het percussieve geheel te verwerken. De partijen van deze vier worden netjes aangevuld met voorgeprogrammeerde samples (blazers, strings, soundscapes, vocals) die resulteren in een heel volle, filmische en emotionele sound met elementen uit jazz, klassiek, drum ‘n’bass en hip hop. Het oeuvre van dit jong orkest is nog niet zo uitgebreid en we horen dan ook vooral nummers uit het eerste album ‘Night Walks (Tru Thoughts – 2010)’ zoals “Strange”, “Dust”, “Footsteps” en “Undergrowth” en het nummer “Flight” uit hun laatste ‘Flight EP’ (Tru Thoughts – 2011).  Bovendien krijgen we het onuitgebrachte nummer “Burning Circle “ te horen en nog een kersvers, titelloos werk. Als kers op de taart spelen ze “Wandering” op het einde van de set, wellicht ook het bekendste nummer voor het publiek. Ze bedankten ook de uitzinnig dansende man met het witte haar voor zijn aanstekelijk enthousiasme bij dit nummer.

We werden getrakteerd op een korte maar heel diep emotionele en dromerige set waarbij het nogal divers samengestelde publiek voortdurend uitgenodigd werd om mee te knikken en om zelf scenes voor hun persoonlijke film in hun hoofd vorm te geven.  Perfecte sound om thuis op de sofa te rocken of om weg te mijmeren bij een lekker glaasje wijn! Hou dit viertal maar in het oog want ze zijn beloftevol, klinken fris en weten met hun bezetting en hun box vol samples perfect verschillende emoties in hun muziek te leggen.

Wil je nog meer te weten komen over deze ‘hidden treasure’? Bezoek dan hun site via de volgende link. Je vindt er ongetwijfeld nog wat extra freebies.