Breakestra @ Cactus Club – Review

7 Mrt

Le Fonque pres. BREAKESTRA @ Cactus 04-03-2012

Wie de L.A.- funkband Breakestra (nog) niet kent, moet hier maar eens dringend verandering zien in te brengen. Het swingende, funky collectief rond frontman Miles Tackett blijft zich echter doelbewust – en gelukkig ook maar – ‘low profile’ opstellen en je zal hen dan ook nooit in grote en kille concerthallen terugvinden. Dit zou trouwens een immens groot deel van hun charme en gezelligheid laten wegsmelten als sneeuw voor de zon. Iets waar vele succesvolle bands in wording soms beter een voorbeeld zouden aan nemen. Hun twee vorige verschijningen in Gent (Democrazy, 2009) en Kortrijk (De Kreun, 2006) ontaardden telkens in een zwoel en zweterig funkfeest.  Ditmaal in de Magdalenazaal moeten ze merkbaar toch harder werken om het net iets te schaars opgekomen publiek ook zover te krijgen.

Eén van de constanten bij Breakestra is dat Miles zich altijd omringt met een horde uitstekende musici en hij maakt er, met welke bezetting dan ook, altijd een feestje van. Opvallend is dat de geweldige soulstem Afrodyete naast Miles Tackett het enige bekende gezicht is op het podium. Na een volledig nieuw instrumentaal nummer wordt ze aangekondigd, waarop ze hinkend als een funky pinguin  het podium bestijgt om er voor de rest van de avond een massief ebbenhouten hoofdrol op te eisen.
Het eerste half uur krijgen we naast ‘Humpty Dump’ vooral nieuw en nog onbekend werk te horen. Zou er dan toch een nieuw album in aantocht zijn? Na een ononderbroken half uur barst het feestje los met  ‘No matter where you go’ en ander materiaal uit de laatste twee albums. ‘Come on over’, ‘Low down stank’, ‘Gotta let me go’, ‘Posed to be’,‘Show/Prove’ en een reggae- geïnspireerde versie van ‘Ring Of Fire’ (Johnny Cash) worden met de zeer typische drumbreaks en gitaarbreaks aan elkaar gerijgd. Bij het zeer aanstekelijke nummer ‘‘Getcha Soul Togetha’ wordt het publiek gevraagd wat dichter bij te komen. De funky moves van het publiek komen er dit keer zonder uitdrukkelijke vraag van Afrodyete. Om het publiek nog meer in beweging te krijgen, gooien ze ‘Miss funky sole’  er bovenop.

Zonder verpozen blijft Breakestra er het ene nummer na het andere er doorjagen, natuurlijk met de nodige aandacht voor elke muzikant en diens persoonlijk moment de gloire.  Het voor mij nog onbekende nummer ‘Watts break away’ dragen ze op aan de onlangs overleden Johny Otis, ook wel de ‘godfather of rythm and blues’ genoemd.
Hun set is een geweldig opgebouwde afwisseling van moods, handig aan elkaar geweven door middel van de steeds ingebouwde drum- en gitaarbreaks. Zo weten jullie meteen ook waar ze hun naam vandaan halen. Hun set valt opnieuw te vergelijken met authentieke jaren zestig en zeventig funk, doorspekt met oude hip hop- samples, dit alles in een hedendaags jasje. Hun laatste half uur spelen ze vooral nummers uit het album ‘Hit The Floor’, zoals ‘Stand up’, ‘Burgundy Blues’, ‘You don’t need a dance’, ‘Hiding’  en ‘Family Rap’ dat voor de gelegenheid door de geweldige man aan de keyboards wordt ingerapt. Vooraleer ze afsluiten met een nummer uit het eerste album, ‘Sexy coffee pot’ , wordt het kraakverse nummer ‘Funky Bull’ op het publiek succesvol uitgetest.

In anderhalf uur presenteren ze met een geweldig aanstekelijke drive het gros van hun repertoire.  Een Breakestra- set kan je vergelijken met een mixtape van een DJ, maar dan enkel met live instrumenten. Eén brok positieve energie dat zelf stijve harken weet te overtuigen tot spontane funky moves.  Voor mij mogen ze gerust nog een paar uurtjes doorgaan. Helaas, niets is minder waar…
Tot een volgende afspraak Mr. Miles!