Shantel & Bucovina Club Orkestar @ AB 14/11 – Review

21 Nov

Stefan Hantel is het Duits-Roemeense brein achter Shantel & Bucovina Club Orkestar. Nog vóór hij bekendheid verwierf met het welgesmaakte gypsy-swing-recept kenden we de man vooral van zijn producties met een overwegende elektronische invalshoek. Sinds de release van zijn wereldbekende oorworm “Bucovina” in 2003 leek Shantel echt resoluut te kiezen voor Balkanbeats. Het concept met zijn trawanten zet keer  op keer concertzalen volledig op zijn kop en verschaft hem bovendien de status van Godfather of Balkan Beats.  Ook vanavond zet hij met zijn Anarchy & Romance-tournee de driekwart volgelopen AB in lichterlaaie. Anderzijds zal hij zijn fans op bepaalde momenten met verstomming geslagen hebben met een aantal nummers van zijn aankomende album dat wordt uitgebracht op het Belgische Crammed. In september schoof hij “The Kiez is allright” als eerste single naar voren. Fans zullen meteen beamen dat hij voluit gaat voor een absolute stijlbreuk.

Ondanks de aangekondigde stijlbreuk krijgt het publiek datgene waarvoor ze uiteindelijk zijn gekomen. Een spetterende show dat van bij het begin bulkt van aanstekelijke Balkan-vibes. Net als eerdere shows lijkt de zevenkoppige band nog steeds te teren op de nummers uit de laatste twee albums. Samen met zangeres en zotte doos, Damla Pehlevan, arrangeren ze strak geproducete albumnummers tot nog spannender dancefloor fillers. Onversneden hits als “Disko Partizani” en “Disko Boy” brengen het knotsgekke publiek in extase. De geniale mix tussen etnische en elektronische muziek werkt uitstekend.
Dit euforisch gevoel wordt prompt de kop ingedrukt wanneer de band een aantal nieuwe nummers op ons afvuurt. “The Kiez is allright” toont aan dat de Balkanguru ineens transformeert in een rockende songwriter met een verhaal. Alle verwachtingen lapt hij op verrassend geniale manier aan zijn laars. Het nummer doelt duidelijk op een publiek in de garage rock scene. Indien hij hiermee iets controversieel en energieks voor ogen had, is hij zonder twijfel in zijn opzet geslaagd. In ieder geval blijkt het publiek uit zijn lood geslagen. Gelukkig bedient het Bucovina Clubje het publiek opnieuw op zijn wenken en laten ze het publiek opnieuw swingen totdat ze zichzelf in een circusact wanen. Mensen beklimmen het podium en gooien zich uitgelaten terug in het publiek. De band lijkt hier ietwat op te kicken in tegenstelling tot de securityman met ZZ Top-baard. Zijn tussenkomsten lijken steeds grimmiger te worden totdat zich een ongeval voordoet. Peter, één van de stagedivers, werd volgens sommigen door de security brutaal van het podium geduwd. Zijn val heeft ervoor gezorgd dat zijn been in een vrij onnatuurlijke houding is komen te staan. Een ware domper op de feestvreugde! Het concert wordt even stilgelegd om de gewonde af te voeren. Even lijkt het erop dat het concert ten einde is. Frontman Shantel lost het zaakje goed op door een aantal nummers aan hem op te dragen. De gekte wordt terug ten top gedreven wanneer Shantel een twintigtal knappe dames uitnodigt op het podium. In een mum van tijd verdwijnen de bandleden tussen een bootyshakende menigte. Security wordt heel even te kakken gezet. Dit is meteen ook hét hoogtepunt na twee uur performance. Afsluiten doet hij in een akoestisch kwartiertje samen met de accordeonspeler.

Shantel bracht ons het verwachtte , opzwepende balkanfeestje. Meer zelfs, hij heeft ons laten zien waar hij naartoe wil met zijn nieuwe album. Sommigen zullen het haten, anderen zullen ervan houden. “Anarchy & Romance”. De man is duidelijk niet bang om zijn nek te riskeren met dit totaal nieuwe experiment. De pers vond zijn Bucovinaproject jaren terug ook verkeerd. En kijk welk succes hem dit opleverde. “Music has neither morals nor nationality”, aldus Stefan Hantel.

Deze review verscheen eerder op musiczine.net