The Knife @ Ancienne Belgique 05/05/2013 – Review

7 Mei
The Knife @ Ancienne Belgique - 05-05-2013

The Knife @ Ancienne Belgique – 05-05-2013

Of ik een review wilde schrijven van de passage van het Zweedse electronicaduo The Knife in de Ancienne Belgique, naar aanleiding van hun recentste worp ‘Shaking the habitual’.  Natuurlijk! Na getuige te zijn geweest van hun overweldigende show op Pukkelpop 2006, had ondergetekende immers het gevoel dat dit wel eens het optreden van het jaar zou kunnen worden.

Correctie: één van de meest besproken optredens van het jaar, afgaande op de langzaam binnensijpelende reviews over hun nieuwe live show. Veel fans van het eerste uur schreeuwden moord en brand op allerlei internetfora: weg waren de visuele spielerei, de indrukwekkende projecties en de dromerige atmosfeer on stage. Verontrustende berichten over new-age aerobics dansers, broer en zus Dreijer die minutenlang van het podium verdwijnen, slecht gelipsyncte en vermassacreerde songs, arty-farty choreografie die het niveau van een middelmatig studententheater niet zou overstijgen…  . Kortom, redenen genoeg om zondagavond met een licht ongerust hart naar de AB te trekken.

De weirdness nam een aanvang met de DEEP Aerobics Warm-Up act, de meest letterlijk genomen warm-up act ooit. Toeschouwers werden door drie ‘goeroes’ aangespoord mantra’s mee te scanderen: “Selfconsciousness is just an illusion”, waarna (om de verwarring compleet te maken) een op platte housebeats aangedreven aerobics sessie volgde.

En toen begon The Knife. Na afloop konden we maar tot één conclusie komen: dit was een absolute ‘mindfuck’ van een optreden! Misschien een beetje hoogdravend om het woord postmodern te gebruiken, maar dit had er alles van. Het concept “concert” werd volledig binnenstebuiten gekeerd. Zo werden ze op het podium bijgestaan door een voltallige dansgroep, gehuld in vreemde (of bevreemdende?) pruiken en kitscherige unisex-glitterpakjes. Tijdens het spookachtige eerste nummer ‘Raging Lung’ werd nog even de illusie gewekt dat elk van hen een daadwerkelijke inbreng had in de muziek. Op een passionele manier werden er  allerhande spacy instrumenten bespeeld (die akelig atonaal klinkende fluit, de fluo drumsticks!), maar stilaan groeide het besef dat dit puur voor de show was. Straffer nog: er werd totaal geen moeite gedaan om te verbergen dat het merendeel van de muziek op band stond. Zong Karin Dreijer zelf, of stond dit ook op band?

Zo stond er tijdens het overigens ongelofelijke nummer ‘Networking’ niemand op het podium: geen dansers, geen Olof of Karin, niemand. Enkele spots bewogen eenzaam op het podium terwijl de knetterende technotrack het publiek ophitste. “Oplichters”, riep iemand tussen twee nummers in. Controverse, iemand?

The Knife heeft er trouwens nooit een geheim van gemaakt dat het quasi onmogelijk is hun muziek live te brengen. Het publiek werd dan ook danig op de proef gesteld, elk vooroordeel over live performances werd met een gemene trap onderuit gehaald. En op het podium schenen ze er een pervers genoegen in te scheppen het publiek te verwarren. ‘Wrap your arms around me’ werd door elke danser meegezongen met een sérieux die je deed twijfelen wie er nu echt aan het zingen was. En Karin was nergens te bespeuren.

En de dansers? Die deden lustig voort met hun wellicht vooringestudeerde maar daarom niet minder entertainende danspasjes. Op de tonen van nieuwe single ‘A tooth for an eye’ ontspon er zich zelfs een ware riverdance à la Michael Flatley voor onze ogen. En zo had elk nummer wel een geniale vondst op het vlak van performance. Tijdens het nerveuze ‘Full of fire’ werd er niet bewogen tot in de helft van het nummer, om daarna in een extatisch en aanstekelijk dansen uit te barsten.

Na een laatste tussenstop in de horrorbeats van het fantastische ‘Stay out here’, mondde alles uit in het na zeven jaar nog altijd even zalige ‘Silent Shout’. In het publiek gingen handen Regi-gewijs de lucht in, en op het podium gedroegen de dansers zich als ware volksmenners. De zwetende menigte liet het zich welgevallen en leek door de clevere lichtshow één geheel te vormen met de dansers, en daarna was het fini. Geen bisronde uiteraard. Geen toegiften. Geen thank you Belgium we love you. Niets.

Dit was een concert dat je na afloop met een hoop vragen liet zitten. Wat was er echt? Wat was er fake? Wat was de dieperliggende bedoeling? Was er überhaupt wel een dieperliggende betekenis? Of was het slechts een foute hipster bedoening? Wat er ook van zij, The Knife is alweer the talk of the town. Deze keer niet door een high concept show, maar door een heerlijk provocerende performance. We absolutely loved it! Oh ja nog één ding, fuck internetfora. Believe the hype🙂

Deze review is een gastbijdrage van onze bijzonder geliefde Moustache-vriend JG!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: